از صفحه مانیتور تا چاپ: مدیریت رنگ برای محصول چاپی با کیفیت

همانطور که تکنولوژی ها در چاپ پیشرفت کرده، بدست آوردن رنگ و اندازه گیری آن نیز آسان گردیده است.

با یک کلیک تصاویری که ثبت کرده ایم در کنترل ما هستند؛ اما چیزهای بیشتری برای کار وجود دارد. بویژه پس از تلاش برای ثبت یک تصویر و ویرایش آن برای بازتولید و چاپ آن تصویر شما می خواهید مطمئن باشید که در هر دستگاهی تصویر به درستی نمایش داده شده و یا چاپ شود. اغلب از چیزی که می بینم خوشحال و راضی هستیم، اما گاهی اوغات حقیقت آنطور که می بینیم نیست. این زمانی قابل فهم است که بیشتر در مورد فرآیند مدیریت رنگ بدانیم، بنابراین می توانیم عیب یابی کنیم.

 

 

۵ مورد برای یادآوری مدیریت رنگ

۱- دستگاه های بسیاری در تولید تصویر دخیل هستند، تمام تصویر دیجیتال ثبت شده نیاز به تفسیر و رندر شدن دارند، اما هیچ دستگاهی اطلاعات دیجیتال را دقیقا به همان شکل ترجمه و تفسیر نمی کند.

برای چاپ یک تصویر، شما تصویر ثبت شده با یک دوربین را، ابتدا آنرا روی صفخه نمایش دوربین می بینید، سپس روی صفحه نمایش یک مانیتور و در نهایت اطلاعات را برای یک چاپگر ارسال میکنید که با جوهر آنرا چاپ کند. برای دریافت پرینت مطابق با تصویر ثبت شده، شما باید تمام این دستگاه ها را هماهنگ کنید تا داده های رنگی به همان شیوه بیان شوند.

 

۲- باز تولید رنگ هنر و علم است. بیان رنگ در دنیای مادی فیزیکی ما همان اضافه یا کم کردن نور است اما در دنیای دیجیتال این ترکیب اطلاعات پیکسل هاست. ما از قرمز R – سبز G – آبی B یا همان (RGB) برای نمایش تصاویر، اما برای چاپ از مرکب های سایان C – مژنتا M – زرد Y – مشکی K یا همان CMYK معروف استفاده می کنیم.

هر پیکسل در یک تصویر دیجیتال با مقدار نور قرمز، سبز و آبی که رنگ آن را تشکیل می دهد، توصیف می شود. رنگ های RGB بعنوان رنگ های افزایشی شناخته شده اند و مجموع آنها رنگ سفید را تولید می کند. اکثر دستگاه های چاپ از CMYK برای تولید و ترکیب و مدیریت رنگ استفاده می کنند. از آنجا که رنگ های CMY رنگ مشکی را تولید می کند این مدل رنگ را با عنوان رنگ های کاهشی می شناسیم بر خلاف مدل RGB.

«تصاویر چاپی نیز همان مدل کاهشی هستند زیرا چیزی که ما بینیم بازتاب نور از سطح چاپ است نه نور ارسال شده بطور مستقیم از تصاویر دیجیتال یک مانیتور یا دستگاه دیجیتالی.»

۳- هنگامی که یک تصویر دیجیتال چاپ می شود، در واقع اعداد RGB به CMYK تبدیل می شود. این تبدیل اگر کنترل و پیش بینی نشود رنگ غیر منتظره ای را تولید می کند.با روی هم قرار دادن فضاهای رنگی RGB و CMYK خواهید دید که رنگ های این مدل ها به هیچ عنوان با هم برابر نیستند و این بدان معناست که رنگ های نمایش داده شده در مانیتور به هیچ هنوان قابل بازتولید در چاپگر ها و دستگاه های چاپ نیستند. از طریق مدیریت رنگ ما می توانیم بهترین رنگ ممکن CMYK را برای بازتولید مطابق با رنگ در RGB را انتخاب کنیم.

RGB color space
مدل رنگی RGB

شما در حال حرکت از یک فضای دیجیتال به یک فضای فیزیکی هستید. چاپ هنری است که به دانش و تخصص فنی زیادی نیاز دارد.شیمی رنگ ها، رنگدانه ها، بایندر، دمای رنگ و شیمی فیزیک چگونگی رفتار نشست مرکب بر کاغذ (سطح چاپ شونده)؛ همچنین کاغذ نیز خواص خودش را مانند: بافت سطحی، چگالی، ابعاد، رنگ، رفتار با مرکب، و تغییر رفتار مرکب…

تمام این تعامل مابین مرکب و کاغذ، مابین رنگ ها، مابین مرکب و دستگاه، در کوچکترین سطح در یک پروژه چاپی در دید نهایی ما موثر است.

 

۴- تمام پیکسل ها یکسان نیستند. پیکسل های چاپ (دات – خروجی RIP) و پیکسل های دیجیتال با یکدیگر متفاوتند.

در فضای دیجیتال پیکسل اندازه را نشان می دهد، اما در فضای چاپ، چگالی.

شما می توانید “پیکسل در هر اینچ” (PPI) یا “نقطه در اینچ” (DPI) را بشنوید این چیزی است که همه از آن استفاده می کنیم. این تعریف مهمی است زیرا آن را به گونه ای تعریف می کند که جهانی است و بین دستگاه ها متفاوت نیست.

DPI مورد نظر ۳۰۰ است، اما اگر تصویر خود را برای پوشش چندین پروژه ی چاپی قرار است استفاده کنید  کمتر از استاندارد ۲۵۰ DPI باشد، هشدارها را در نرم افزار خواهید دید. چاپگرها از چیزی که dithering نامیده می شود، ظاهر رنگ های بیشتری را نسبت به آنچه در واقع نیاز دارند، استفاده می کنند. این به این معنی است که هر نقطه در آن چند پیکسل رنگ داشته باشد. هر نقطه با حتی یک الگوی کوچکتر از پیکسل های رنگی ایجاد می شود. این به ویژه برای تن ها (گرادینت)  اهمیت دارد ، چرا که تصاویر برای اندازه گیری دقیق جزئیات مشابه، نیاز به DPI بیشتری نسبت به PPI دارند.

 

۵- چاپ یک فرآیند فنی، فیزیکی و چند مرحله ای است. چاپگرهای دیجیتال هنوز مکانیکی هستند و هر دستگاه چاپ متفاوت از دیگر… جوهر افشان ها، افست، فلکسوگرافی، روتوگراور و…

چاپ های افست تصویر را روی یک حامل تصویر به نام پلیت منتقل می کنند و پس از آن روی یک نورد لاستیکی و سپس به سطح چاپ شونده منتقل می شود، نوع فرآیند و دستگاه مشخص می کند که چه نوع مرکب استفاده شود تا چه رنگی با چه قابلیتی را تولید کنند.

این بسیار مهم است که بدانیم هر فرآیندی محدودیت های خود را دارد. مهم نیست که دستگاه های چاپ صنعتی از چه نوعی هستند، قدیمی و از کار افتاده ویا محدودیت در اشباع دارند. ماشین های افست می توانند رنگ های Pantone را ترکیب کنند، اما این کار خارج از گردش کار معمول و نسبتا گران است. تکنولوژی چاپ در ۱۵ سال گذشته راه زیادی طی کرده است. اما صفحه های نمایش (مانیتورها) هنوز قادر به ارائه دقیق جزئیات و طیف گسترده ای از رنگ نیستند و این به این دلیل است که آنها نیازی به فرایند مکانیکی پیچیده ندارند در واقع گستره رنگ RGB بزرگتر از محدوده رنگ CMYK است و مشکل اینجاست.

 

برگردان متن: کامیاب کاویانی

 

کانال تلگرام مجله چاپ

نویسنده مطلب: کامیاب کاویانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WordPress spam blocked by CleanTalk.