در فلکسو تخصص آماده سازی فایل پیش از چاپ، دارای اهمیت زیادی می باشد.
در روتوگراور دست طراح کاملا باز است و هر طرح با هر درصد رنگی امکان چاپ دارد ولی در چاپ فلکسو طراح با ذهن خلاق خود باید چنان کار کند که با درنظر گرفتن محدودیتهای نوع چاپ نهایتا طرحی را جهت بسته بندی آماده کند که جذابیت داشته و تا اندازه زیادی به چاپ روتوگراور نزدیک باشد.
در چاپ فلکسو با توجه به پیشرفت فوق العاده زیاد در نوع ساخت کلیشه های دیجیتال که اخیرا آخرین نوع کلیشه به نام HD2 با قابلیت آوردن ترام های فوق العاده پایین در روی کلیشه و ماندگاری روی پلیت (در بهترین حالت ۳ درصد) و مرغوبیت سختی ترام ها طراح با آرامش و ظرافت بیشتری شروع به طراحی کرده و از نتیجه کار خود در هنگام چاپ بسیار راضی خواهد شد.
در این مرحله با توجه به نوع دستگاه چاپ و نوع آنیلوکس های موجود مرحله خروجی فایل جهت ساخت کلیشه متفاوت خواهد بود و هر ماشینی با توجه به قابلیتهای خود نیاز به نوعی خاص از فرآیند پیش از چاپ دارد.
مقایسه کلیشه های معمولی با کلیشه های دیجیتال:
تهیه کلیشه فلکسو به روش معمولی با استفاده از فیلم، همیشه مزایای زیادی داشته و دارد. مثلاً هزینه تولید آن پائین است، با انواع مواد و کلیشه های مختلف می توان آن را تولید کرد.
انواع متنوعی از مرکب ها را با آن کلیشه ها می توان به کار برد. کارهای پیش از چاپ آن به نسبت ساده است و دنسیته رنگی خوبی را ایجاد می کند. البته در چاپ فلکسو به طور ذاتی مشکل چاقی ترام وجود دارد و کیفیت چاپ در تیراژهای بالا ثابت نیست.
چاپ فلکسو با پیش از چاپ کلیشه های دیجیتال این معایب را برطرف ساخته است.
کلیشه های دیجیتال، چاقی ترام بسیار پایدار است و تقریباً در حد افست می باشد. نوشته های بسیار ظریف و نقوش ریز چه به صورت پوزتیو و چه به صورت نگاتیو کاملاً قابل چاپ هستند. کارهای با ترام دو درصد را می توان به طور یکنواخت روی کلیشه ایجاد و چاپ کرد. با این توضیحات جای تعجب نیست که تمام کارهای فوق سبب گران شدن مراحل پیش از چاپ فلکسو شود. البته کلیشه های خام مخصوص این کار نیز از کلیشه های عادی فلکسو گران تر است. بنابراین قیمت پلیت های تهیه شده به روش دیجیتال از پلیت های معمولی کمی گران تر خواهد شد، ولی با چه اختلافی در نتیجه کار؟
کیفیت بالای چاپ فلکسو با کلیشه های دیجیتالی باعث می شود تا فلکسو دیجیتال بتواند به خوبی از عهده چاپ روی فویل برآید و رقیبی برای گراور شود. فلکسوی دیجیتال در چاپ روی کارتن هم رقیبی برای افست تلقی می شود.
امروزه دو نوع دستگاه دیجیتال برای ساخت کلیشه های دیجیتال فلکسو وجود دارد.
کلیشه های دیجیتال ، در یک نوع از این دستگاه ها از لیزر یاگ استفاده می شود، مانند دستگاه های بارکو، اوهایو، شیپرز و در نوع دوم از لیزرهای دیودی استفاده می شود. مانند دستگاه های کرئو، سایتکس و میزومکس. نوع اخیر در واقع همان دستگاه های CTP افست است، که با کمی تغییر برای فلکسو به کار می رود. بنابر دلایل و قوانین حاکم بر علم فیزیک و نور، لیزر دیوی برای ساخت کلیشه های فلکسو، کمتر مناسب است.
لیزر دیودی قادر نیست که ضخامت های مختلف اجزا را روی کلیشه فلکسو ایجاد نماید. همچنین برای این که یک کلیشه با کیفیت خوب تولید شود، دانسیته قدرت لیزر در شعاع نور آن باید دقیقاً با مشخصات لایه مورد نظر برای حکاکی در تعادل و تناسب باشد.
این موضوع در لیزرهای دیودی (لیزر جامد) باعث می شود تا هد تصویرساز، کمی چرخش داشته باشد و کیفیت کلیشه های ساخته شده کمی افت کند.
از طرف دیگر روش های سنتی محاسبه و پیش بینی چاقی ترام یعنی DGC: Dot Gain Calculation و کالیبراسیون دستگاه ها از دقت کافی برخوردار نبود، که باعث می شد در چاپ فلکسو اشکالات غیر قابل پیش بینی رخ بدهد. برای رفع این مشکلات، بارکو یک سیستم تمام کامپیوتری که ترکیبی از DGC و کالیبراسیون می باشد، تهیه کرده است.
این سیستم به همراه یک فیلم یا پلیت ستر به کار می رود. این سیستم با دقت و صحت زیاد چاقی ترام را محاسبه می کند و قابلیت سازگاری با سیستم های مدیریت رنگ را دارد و به سادگی با هر نوع جریان کاری دیجیتال مرتبط می شود.
بارکو گرافیکز و دوپونت سایرل سیستم کلیشه سازی به نام Bean Qued را ارائه داده اند. این دستگاه برای تهیه کلیشه فلکسو فویل و مقوای کارتن به کار می رود. دستگاه برای تولید تعداد زیادی کلیشه در یک روز طراحی شده است. با این وسیله می توان کلیشه های دیجیتال تهیه کرد. به عبارتی با این دستگاه تهیه فیلم، ظهور و کپی یک جا امکان پذیر می باشد.
منبع: سایت کلیشه سازی رایان
دیدگاهتان را بنویسید