چاپ هلیو یا صنعت گراور به کدام سو میرود؟ گراور موفق شده در عرصه بستهبندی موقعیت خود را حفظ کرده و آن را ارتقا بخشد. این فرایند برای بسیاری از صاحبان برند، فرایند چاپی برگزیده است و خواهد بود.
پویایی بازارهای کشورهای آسیایی از جمله چین و هند، تجدید حیات بازارهای کشورهای آمریکای لاتین، توسعه بازارهای کشورهای خاورمیانه و تجدید ساختار عرضه کالا در این مناطق جغرافیایی آینده چاپ گراور را تضمین میکنند.
در حال حاضر در کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و خاورمیانه، تعداد سوپرمارکتها رو به افزایش است و مدل عرضه و خرید کالاهای اساسی در آنها به کشورهای اروپایی و آمریکا نزدیک میشود. این وضعیت جدید و نوظهور، موقعیتهای فراوانی برای صنعت گراور ایجاد میکند. آینده صنعت گراور با اطمینان به آیندهای درخشان، به جلو گام بر خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت انجمن اروپایی روتوگراور www.era.eu.org مراجعه کنید.
در حالی که طی چند سال گذشته صنعت چاپ گراور انتشاراتی که اغلب در خدمت چاپ روزنامه است، به خاطر بسط و گسترش اینترنت با چالشهای جدی مواجه شده، همزمان این فرایند چاپی با اقبال چاپکاران بستهبندی روبهرو شده است.
افت چاپ گراور در صنعت انتشارات تا حدی منطقی است. تیراژ روزنامهها و مجلهها رو به کاهش است و بسیاری از آنها نیز به خاطر از دست دادن درصد بالایی از آگهیهای خود، دیگر منتشر نمیشوند. طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سازندگان ماشینهای چاپ گراور فروش خوبی داشتهاند و بیشتر فروش آنها در عرصه چاپ بستهبندی بوده است.
در حالی که سالهای پیش از آن صنعت چاپ گراور با رکودی مزمن دست و پنجه نرم میکرد و چاپکاران بستهبندی بیشتر تمایل به خرید ماشینآلات فلکسو داشتند. جیمز سیور(James Siever) دبیر کل انجمن اروپایی گراور، علاوه بر تشریح وضعیت فعلی صنعت گراور، دلایل این شکوفایی نوظهور را در این مقاله بازگو میکند.
قابلیت مهم چاپ گراور، ارایه چاپ یکنواخت در تیراژهای بسیار بالا است. چنین مزیتی این فرآیند را از دیگر فرآیندهای چاپی متمایز میکند. تعداد بالای چاپکاران گراور در هندوستان بیانگر پتانسیل بالای صنعت گراور است. تنها در هند ۵۰۰ چاپخانه بزرگ گراور برای بستهبندی وجود دارد، در حالی که در تمام اروپا تنها ۳۵۰ چاپخانه گراور فعال هستند.
بسیاری از چاپکاران گراور هندی از تجهیزات مدرن و پیشرفته استفاده نمیکنند. با این حال به نظر میرسد این روند در حال تغییر باشد. تقاضا برای انواع کالاهای مواد غذایی و دیگر کالاها در هند رو به افزایش است. ساختار فروش در هند دستخوش دگرگونی شده است. اکنون بسیاری از مواد غذایی در سوپرمارکتها و یا هایپرمارکتها عرضه میشود و فرهنگ خرید از بقالیها در حال دگرگونی است.
به همین خاطر نیاز به بستهبندی با کیفیت در حال افزایش است. اگر سهم هر کدام از فرایندهای چاپی برای تولید بستهبندی منعطف در تیراژ بالا را به دقت بررسی کنیم، متوجه میشویم که صاحبان برندهای بزرگ مواد غذایی تمایل ویژهای به استفاده از چاپ گراور برای بستهبندی کالای خود دارند. در حالی که در اروپا سهم هر یک از دو فرآیند چاپی فلکسو و گراور در بازار بستهبندی یکسان است، در کشورهای رو به رشد آسیایی به ویژه چین و هند، فرآیند گراور به طور چشمگیری پیشتاز است.
بازارهای نوظهور، گراور را ترجیح میدهند
دو کشور چین و هند با مجموع جمعیتی معادل ۲ میلیارد نفر بزرگترین بازار جهانی به شمار میآیند. برای چنین بازاری مزیت رقابتی فرایند گراور که در علم بازاریابی به آن پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا USP (Unique Selling Proposition) میگویند، قابلیت چاپ یکنواخت در تیراژهای بالاست. طی دو سال گذشته تعداد زیادی ماشینآلات چاپ گراور مدرن تحویل چاپکاران هندی، خاورمیانهای و آمریکای جنوبی شده است. کشورهای آمریکای جنوبی طی سال گذشته رشد اقتصادی خوبی را تجربه کردهاند.
دلیل شکوفایی گراور چیست؟
در آمریکا برخلاف کشورهای آسیایی، صنعت گراور با رکود مواجه است و چاپکاران بستهبندی در این کشور ترجیح میدهند از سیستم فلکسو استفاده کنند.
سهم گراور در صنعت بستهبندی منعطف آمریکا کمتر از ۲۰ درصد است. دلیل این عدم تمایل چیست؟ دلیل عمده موفقیت سازندگان سیستمهای فلکسو در تبلیغات و بازاریابی در آمریکا است.
از سوی دیگر تقاضا برای کیفیت پایینتر و هزینه کمتر فرایند فلکسو به ویژه در بخش پیش از چاپ باعث شده تا چاپکاران بستهبندی آمریکا، فلکسو را به گراور ترجیح دهند. در آسیا به علت هزینه پایین نیروی انسانی، تولید سیلندر در مقایسه با آمریکا هزینه بسیار کمتری دارد.
در آمریکا سرمایه گذاری برای تجهیزات مدرن سیلندرسازی و چاپ گراور بسیار بالاست، به همین خاطر این صنعت موقعیت رشد و شکوفایی در آمریکا را پیدا نکرده است. در آمریکا هزینه تولید سیلندر ۱۰۰ درصد بیشتر از اروپا و ۲۰۰ درصد بیشتر از آسیاست.
سیلندرسازان چینی بازارهای اروپایی را هدف قرار دادهاند طی چند سال اخیر سیلندرسازان چینی، تلاش کردهاند تا هر چه بیشتر به بازارهای کشورهای اروپایی نفوذ کنند.
یکی از بزرگترین سیلندرسازان چینی چندی است در کشورهای اروپایی از جمله اوکراین، لهستان و جمهوری چک مراکز تولیدی دایر کرده است.
حضور چینیها در بازارهای اروپایی چندان به نفع صنعت گراور نیست، زیرا علاوه بر دامن زدن به جنگ قیمتها در میان چاپکاران گراور اروپایی، چینیها با توسل به شیوه دامپینگ در تلاشند تا هر چه بیشتر بازارهای اروپایی را از آن خود کنند. موفقیت آنها تاکنون محدود بوده است، زیرا هنوز نتوانستهاند کیفیت مورد نیاز و خواست اروپاییها را تامین کنند.
موقعیت تثبیت شده در اروپا
صنعت گراور در کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان که بزرگترین بازار اروپا به شمار میآید، نه تنها توانسته از موقعیت خود دفاع کند، بلکه سهم خود را از بازار بستهبندی منعطف به ویژه در تولید بستهبندی برای برندهای بزرگ و معروف و فروشگاههای زنجیرهای افزایش دهد.چندی پیش انستیتو پژوهشی آلمانی GFK تحقیقی در مورد برداشت صاحبان برند از فرآیندهای مختلف چاپی انجام داد. بر اساس یافتههای این پژوهش، از هر ۱۰ صاحب برند، ۸ شرکت کیفیت گراور را ترجیح میدهند.
از دید آنها در قفسههای سوپرمارکت بستهبندیهای جذاب و با کیفیت چاپ بالا، شانس فروش بیشتری دارند. ولی کیفیت تنها برگ برنده گراور و عامل تجدید حیات این فرآیند در عرصه چاپ بستهبندی نیست.
با وجود کیفیت بی چون و چرای گراور، این فرآیند از دید خیلیها محافظهکار و مخالف نوآوری به شمار میآید. از سوی دیگر واقعیت این است که در مقایسه با فلکسو فرایندی گرانتر و پیچیدهتر است. این دیدگاه کهنه و قدیمی نسبت به گراور، امروزه تا حد زیادی تغییر کرده، زیرا پیشرفت تکنولوژیک فراوانی در عرصه گراور رخ داده است. اتوماسیون بیشتر و بهتر در عرصه سیلندرسازی باعث شده تا این عملیات اکنون به صورت تمام اتوماتیک انجام شود.
زمان آمادهسازی ماشین چاپ و افزایش سرعت حکاکی سیلندر نیز میزان تولید را افزایش و هزینه چاپ گراور را تا حد زیادی کاهش داده است، به گونهای که در حال حاضر از لحاظ هزینه چاپ، فلکسو برتری چندانی نسبت به گراور ندارد. طی سالهای اخیر کیفیت چاپ فلکسو افزایش فراوانی پیدا کرده و همراه با آن، هزینه چاپ فلکسو نیز بالا رفته است. این بدان معناست که برای دستیابی به کیفیت بالا، هزینه بیشتری نیز باید پرداخت کرد.
برای حفظ لبه رقابتی و موقعیت خوب در بازار، صنعت گراور به طور مستمر در پی افزایش میزان تولید و کارایی این فرآیند چاپی بوده است. سیستم جدید حکاکی سلاکسی (Cellaxy) که توسط شرکت هل گراور سیستمز (Hell Gravure Systems) ارایه شده، قادر است به طور مستقیم روی سیلندرهای مسی عملیات حکاکی را انجام دهد. تا قبل از ابداع سیستم سلاکسی، حکاکی مستقیم تنها روی سیلندرهایی با پوشش روی (Zinc) عملی بود. سیستم دات وایلر به نام لیزر استار (Laserstar)، قابلیت حکاکی مستقیم روی سیلندرهای پوشیده شده از روی (Zinc) را دارد. سیلندرهایی که به طور مستقیم روی آنها حکاکی میشود قابلیت چاپ خطوط بسیار ریز با کیفیت بالا را دارند.
سیستم سلاکسی میتواند به طور مستقیم روی سیلندرهای مسی معمولی حکاکی کند. ارایه این سیستم گام مهمی در افزایش کیفیت، سرعت و در عین حال سادهسازی فرایند چاپ گراور به شمار میآید. در حالی که از میزان تیراژها در چاپ بستهبندی کاسته میشود، کاهش زمان آمادهسازی در چاپ گراور اهمیت ویژهای پیدا کرده است.
در این عرصه سازندگان ماشینآلات چاپ گراور طی سالهای اخیر نوآوریهای فراوانی به بازار عرضه کردهاند. این شرکتها چرخ دستی (Trolleys) و دیگر تجهیزات ویژهای ارایه کردهاند که برای افزایش سرعت در تعویض سیلندرها به صورت اتوماتیک روی ماشین سوار میشوند. تعویض سیلندرها در یونیتهای چاپ اکنون به گونهای انجام میشود که زمان زیادی برای تنظیم رنگ، تلف نمیشود و میزان ضایعات رول نیز به حداقل کاهش پیدا کرده است.
پیشرفتهای تکنولوژیک و شکوفایی صنعت گراور
پیشرفتهای فراوانی در عرصه استانداردسازی در صنعت گراور نیز به دست آمده است. از جمله شرکت جانوشکا (Janoschka) یکی از بزرگترین شرکت سیلندرسازی در اروپا، با همکاری شرکت GMG که از تولیدکنندگان عمده نرمافزار گراور به شمار میآید، استانداردی برای رنگها در چاپ گراور به نام Pac.Space عرضه کردهاند.
با ارایه سیستم Pac.Space گردش کار در مرحله آمادهسازی و استفاده از دادههای مورد نیاز عملیات پیش از چاپ برای حکاکی سیلندر تا حد زیادی آسان شده است. سیلندرسازان، اغلب دادههای مربوط به طرح بستهبندی را به صورت دیجیتال بهطور مستقیم از صاحبان برند و یا آژانس تبلیغاتی دریافت میکنند.
در گذشته سیلندرسازان ناچار بودند این دادهها را دستکاری کنند تا برای عملیات حکاکی سیلندر آماده شوند. امروزه دیگر به چنین کاری نیاز نیست. اگر آژانس تبلیغاتی یا صاحبان برند از دستورالعملهای مندرج در Pac.Space در هنگام آمادهسازی دادههای طرح بستهبندی پیروی کنند، از دادهها بدون هیچگونه دخل و تصرفی میتوان برای عملیات حکاکی استفاده کرد. این روش نه تنها باعث صرفهجویی در زمان و هزینهها میشود، بلکه کیفیت بالای چاپ را نیز تضمین میکند.
منبع : صنعت چاپ
دیدگاهتان را بنویسید