بررسی ایرادات چاپی محصولات ایرانی
بررسی نمونه چاپ شده محصول pop دنون در ایران و عدم استفاده صحیح از پروسه های کنترل کیفیت چاپ؛
چاپ افست
میتوان گفت در چاپ افست اکثر چاپخانه ها تمایلی به استفاده از ابزار مدیریت رنگ ندارند و این رفتار به علت کم بودین هزینه ساخت مجدد پلیت در صورت نرسیدن به رنگ مورد نظر و سرعت تولید مجدد آن است. با در نظر گرفتن ساعات وقفه در تولید و عدم رضایت سفارش دهنده از میزان سرعت در زمان نظارت و … میتوان به این نتیجه رسید که هزینه ای که برای اموزش و تجهیز کردن یک چاپخانه باید یک بار پرداخت شود، بارها و بارها به علت نرسیدن به کیفیت رنگ و … پرداخت شده و دیده نمی شود.
سایر شیوه های چاپ
در سایر شیوه های چاپ مانند فلکسوگرافی و روتوگراور (یا همان هلیو) نیز همین مشکل وجود دارد یا این تفاوت که طراح آماده ساز تا حد زیادی از ساخت مجدد پلیت و یا سیلندر چاپ با توجه به دانش و تجربه کار جلوگیری میکند ولی این پدیده گریز ناپذیر است و در برخی سفارشات مجبور به تعویض کلیشه فلکسو و یا سیلندر چاپ هلیو و اصلاح آن می شویم.
حال صاحبان برند ضرر و زیان این رفتار را باید پرداخت کنند، محصولی که سال ها در بازار بفروش رفته و دائما رنگ بسته بندی آن در نوبت های چاپ مختلف در یک چاپخانه و یا چاپخانه های متفاوت تغییر کرده و دیان ناشی از فروش آن دیده نشده و یا بدرستی تحلیل نگردیده است.
این امر باعث ایجاد تغییر رنگ در ۲ چاپ مختلف از یک محصول شده، لفاف بسته بندی با استفاده از شیوه چاپ گراور (یا هلیو) روی فیلم پلیمری انجام شده و جعبه مقوایی با چاپ افست، با وجود اینکه یک فایل گرافیکی برای هر ۲ چاپخانه فایل ارسال شده اما در نتیجه نمونه رنگ ۲ بسته کاملا تغییر کیفی و تغییر رنگ دیده میشود.
در تصویر A: در پایین تصویر بسته – تصویر شیر – در چاپ افست این تصویر توسط ۳ رنگ CMY چاپ شده و در روتوگراور (یا هلیو) طراح آماده ساز فایل با اصلاح رنگ به یک مشکی K بسنده کرده است.
در تصویر B: رنگ شکلات در چاپ افست با درصد سایان بالا چاپ شده و باعث تیرهتر شدن رنگ قهوه ای شکلات شده و در مقابل در چاپ لفاف درصد سایان تقریبا نزدیک به صفر است.
از تجربیات مشابه در کامنت بنویسید، سپاس
دیدگاهتان را بنویسید