۵ دلیل برای مدیریت رنگ در چاپ بسته بندی ها

۵ دلیل برای مدیریت رنگ؛‌ مدیریت و کنترل رنگ در چاپ امری ضروری و واجب به شمار می رود و بیشترین واردات در بخش بسته بندی است؛ جایی که اشکال مختلف و تراکم بسته‌ ها با الزامات مشتری / نام تجاری به منظور ایجاد بهترین طیف قابل قبول از رنگ ها، ضروری است.

در این پست Alison Lakacha پنج دلیل برای مدیریت رنگ در بسته بندی و نحوه اندازه گیری و کنترل مسائل مربوط به رنگ را مورد بحث قرار می دهد.

۵ دلیل برای مدیریت رنگ در چاپ بسته بندی ها

۱- آیا رنگ، رنگ شما واقعا مناسب است؟ چطور می توانید مطمئن باشید؟

برای مشخص نمودن اینکه رنگ دریافت شده از تامین کننده تا چه اندازه با مشخصات رنگ مشتری شما، قبل از تولید و چاپ فاصله دارد، ۳ گام ساده زیر را دنبال کنید:

۱- از تامین کننده خود نمونه ای از مرکب دریافت کنید و آن را بر روی نمونه اصلی چاپی خود امتحان نمایید و با مشخصات رنگ خواسته شده از سوی مشتری مطابقت دهید و با محاسبه اختلاف آن را کاهش دهید. (E∆)

۲- از یک اسپکترو دنسیتو متر برای بررسی رنگ بدست آمده و تطابق آن با خواسته مشتری استفاده کنید.

۳- اندازه گیری در فواصل مرتب برای اینکه مطمئن باشید هنوز رن در دامنه مورد نظر تولید می شود.تعویض و استفاده از ظرف مرکب جدید ممکن است باعث بروز اختلاف شود.

این سه مرحله جهت کنترل تغییرات رنگ ساده است و می تواند از خسارت و باطله شدن متریال جلوگیری نماید.

۲- بررسی چگالی مرکب با رنگ فرق دارد

چگالی یا دانسیته مقدار مرکب چاپ شده روی سطح است، اندازه گیری دانسیته روشی برای بررسی رنگ نیست.یک اسپکترو دنسیتو متر وسیله ای مناسب برای رنگ سنجی است، مناسب برای کنترل کردن اینکه آیا رنگ چاپ شده در محدوده خواسته شده مشتری است؛ این برای اندازه گیری اینکه آیا نیاز به اضافه کردن رنگ است یا PH باید تغییر کنید، مناسب و کاراست.

۳- حفظ رنگ مناسب بین دستگاه های چاپ، تجهیزات و امکانات مختلف

سه روش اصلی برای به حداقل رساندن تغییرات غیر قابل قبول رنگ مابین امکانات و دستگاه های متفاوت برای همان سفارش (سفارش تکراری)  وجود دارد:

۱- استفاده از اسپکتروفتومتر دستگاه اندازه گیری رنگ. یک اسپکتروفتومتر رنگ چاپ شده را اندازه گیری و آن را با نمونه تایید شده از سوی مشتری مقایسه می کند.

۲- اطمینان حاصل کنید که با تغییر در دستگاه چاپ و امکانات رنگ چاپ شده در محدوده مشخصات رنگ تایید شده مشتری قرار دارد، رنگ چاپ شده را اندازه بگیرید و بررسی نمایید.

۳- همچنین نرم افزارهای کنترل فرآیند و رنگ وجود دارد که می تواند از عملکرد کیفیت خروجی چاپ به مسئول کنترل کیفیت و … گزارش دقیقی بدهد.

۴- درک اینکه چطور رنگ سطح چاپ شونده در رنگ بسته بندی شما تاثیر گذار است.

رنگ سطح متریال چاپ شده اساسا می تواند در اندازه گیری رنگ چاپ شده تاثیر گذار باشد. هنگامی سطح به صورت کامل توسط رنگ پوشش داده نمی شود، بافت سطح باعث ایجاد تغییر رنگ قابل توجهی می شود.

با استفاده از اسپکتروفتومتر در اندازه گیری رنگ مواد چاپی، ثبات رنگ را بین رول ها تضمین می کنید و این نیز در پیش بینی بهتر مواد و متریال در چاپ به شما کمک خواهد نمود.

۵- اگر رنگ را اندازه گیری نمی کنید، چطور می توانید آنرا کنترل کنید؟

بهترین روش برای اندازه گیری رنگ و کنترل آن؛ یک اسپکترو دنسیتو متر رنگ چاپ شده، را اندازه گیری و با نمونه تایید شده با مشخصات مشتری آن را مطابقت می دهد. اندازه گیری رنگ به شما اجازه می دهد تا به طور مداوم نیازهای مشتری و انتظارات خود را برآورده سازید.

برگردان متن ۵ دلیل برای مدیریت رنگ: کامیاب کاویانی

آموزش پیشرفته طراحی فلکسوگرافی و گراور، طراح گرافیک چاپ: کامیاب کاویانی

یک پینگ

  1. پینگ‌بک: از صفحه مانیتور تا چاپ: مدیریت رنگ برای محصول چاپی با کیفیت – مجله گرافیک و چاپ نقش مهر

دیدگاهتان را بنویسید

Rateing*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *