تاریخ چاپ افست
به آنجا که آلویس زنفلدر کاغذی در دسترس نداشت تا برای مادرش متنی بنویسد بر میگردد که روی یک سنگ نوشت و بدین وسیله اولین polyautography را اختراع کرد. که بعدها به lithography یا چاپ سنگی شهرت یافت.
این متن از نظر تاریخی تأیید شده است.
او در پی روشی بود که بتواند نتهای موسیقی را ارزانتر چاپ کند در سال ۱۷۹۷ بوسیله سنگ آهک و تقابل بین آب و چربی متوجه شد که نقاشی چرب می تواند جایگزین سنگ تراشی شود.
زنفلدر یک دستگاه فشار دستی برای فرآیند چاپ خود ساخت و آنرا lever press نامید. اپراتوری با lever press بسیار سخت بود و به فکر ساخت ماشین دیگری افتاد.

lever press
سالها قبل از اینکه Friedrich Koenig طرح سیلندری خود را در لندن ثبت کند او این دستگاه را ساخت.

Cylinder press
اولین چاپ سنگی سیلندری اتوماتیک
در سال ۱۸۴۶ در فرانسه برای مطبوعات Nicolle’s press تهیه شد.
در سال ۱۸۵۲ Georg Sigl’s press نیز دنبال رو این داستان بود. در ادامه Alexander Dupuy اولین ماشین اتوماتیک سیلندری چاپ سنگی خود را در سال ۱۸۶۰ در پاریس ساخت. او Louis Faber و Adolf Schleicher را استخدام کرد و بعدها با آنها شریک شد.
این دو در سال ۱۸۷۰ بدلیل جنگ بین فرانسه و آلمان از آنجا رفتند و به شهر افنباخ آم ماین رفتند و کمپانی خود بنام MAN Roland ایجاد کردند تا ماشین چاپ سنگی بسازند.
زنفلدر قبلتر ایدهی ساخت و جایگزینی صفحات دوار را بجای سطح صاف داده بود و این منجر به کشف صفحات (زینک) از فلز روی پوشش داده شده با لایه حساس برای انتقال تصاویر شد. اولین به رودیمان جانستون در ادینبورگ در سال ۱۸۸۶ منسوب است. فرانسوی ها اولین ثبت اختراع را در اختیار دارند و بعدها آمریکایی ها با صفحات آلومینومی …
تاریخ چاپ افست و اختراع آن، که چاپ غیر مستقیم بوسیله مستر سخت با مرکب غلیظ (لترپرس)، به دو مخترع نسبت داده می شود: یک آمریکایی ، ایرا روبل و یک مهاجر آلمانی کاسپار هرمان، که هر دو در سال ۱۹۰۴ دارای ایده چاپ توسط چاپ سنگی به طور غیرمستقیم، یعنی از طریق یک نورد لاستیکی بودند.

Caspar Hermann and the first German offset printing press, the “Triumph”, ۱۹۰۷
کاسپار هرمان و اولین دستگاه چاپ افست آلمانی the “Triumph”, ۱۹۰۷
مراحل انجام چاپ سنگی بصورت مسطح و دستی
- ابزار لازم
- نقاشی مستقیم بر بستر سنگ
- پس از اتمام طرح ، سنگ آماده پردازش یا اسید کاری است. یک لایه پودر رزین روی سنگ مالیده می شود و سپس یک لایه تالک
- صمغ عربی یا ترکیبی از صمغ عربی با محلول اسید ملایم ، روی سنگ زده می شود. واکنش شیمیایی بین محلول و سنگ ، تصویر چربی را که با مداد رنگی لیتوگرافی بر پایه روغن ترسیم می شود ، ثابت می کند. مناطق خالی سنگ آب را جذب می کند و مرکب چاپ را دفع می کند.
- سپس نقاشی اصلی با یک حلال، معروف به لیتوتین، پاک می شود که اثری شبح مانند از تصویر بر روی سنگ برجای می گذارد.
- تهیه پایه ای برای مرکب رسانی ، لایه ای از آسفالتوم بر روی کل سطح سنگ قرار می گیرد و اجازه خشک شدن می یابد.
- قبل از اینکه سنگ برای مرکب رسانی آماده شود ، با آب مرطوب می شود ، که فقط در مناطق خالی جذب می شود. سپس مرکب را با غلتک به سنگ می زنند. جوهر بر پایه روغن به قسمت چرب تصویر می چسبد و توسط قسمت های مرطوب سنگ دفع می شود. مرطوب و مرکب سنگ تا زمانی که کل تصویر کاملاً آغشته شود ، تکرار می شود.
- سنگ با تصویر رو به بالا روی یک پرس لیتوگرافی مسطح قرار می گیرد و یک ورق کاغذ مرطوب در بالای آن قرار می گیرد. سنگ و کاغذ را با یک تخته پوشانده اند که به آن تمپان نیز می گویند و گاهی اوقات چندین ورق روزنامه به عنوان بالشتک چاپ می شود. یک پرس تخت مجهز به میله فشار است.
- پس از چاپ، اثر حاصل بر روی کاغذ تصویری معکوس از ترکیب اصلی کشیده شده بر روی سنگ را نشان می دهد.
دیدگاهتان را بنویسید